Söndagen den andra augusti åkte hela scoutkåren ut till Vässarö. Runt 90 sköndalare totalt, inklusive en handfull scoutbarnsföräldrar som – med verklig bravur – skötte köket. Kåren hade, eftersom den plats vi först blivit tilldelade var alldeles för våt, fått en fantastisk ersättningsplats mitt på ängarna alldeles intill stora scenen. Söndagen ägnades i huvudsak åt uppställning och invigning av lägret. Vi äntergastar var, inklusive ledare, lite mer än dussinet. Måndagen blev, liksom söndagen, en fin dag extra skönt då sommaren dessförinnan bjudit på en hel del nederbörd. Dagens två huvudaktiviteter var Gruvdrift och Kalles Kaos. Gruvdriften innebar att scouterna riggade upp en handvevad lina där en hink kunde hängas upp och Kalles Kaos var en slags sifferlek där olika siffror var kopplade till uppdrag som skulle utföras i grupp. Vid kvällens stora lägerbål fick vi veta mer om lägrets tema. Det handlade om ett upptäckarsällskap i 1800-talsanda vars namn såklart var Arcanum. Nästa dag, en tisdag, bjöd på strålande väder och vi passade på att bada under ett karteringspass. Karteringen handlade om avbilda ett stycke terräng på en stor platta, en platta som sedan sammanfogades med andra scoutkårers plattor och på så sätt bildade en enda gigantisk karta över hela Vässarö. Katapultbyggande och kemilaborationer – bla osynlig skrift (saften ur citroner på ett papper syns tydligt när pappret upphettas) – stod på eftermiddagsprogramet. Kvällen avslutades med ett stort disco. Onsdagen – som bjöd på ett våldsamt ösregn mitt på dagen – hade en vässaröfavorit på programmet, inget mindre än Trapperspåret. Vi gick på olika typer av enkla broar och åkte avslutningsvis linbana över en vik full av vassruggar. Under eftermiddagen seglade vi, i grupper om 6-7 stycken, lotsbåt. Vindarna var lite besvärliga så det blev kryss med många gippar innan vi åter var tillbaka i hamn. Kvällen avrundades med kårlägerbål. Nästa dag bjöd på fint väder och vårt första pass handlade om att tillverka kolpennor. Vi täljde korta trästumpar i björk – asp gick också bra – och la dessa i tomma konservburkar av ordinär storlek. Burkarna fylldes med sand, det var viktigt att sanden täckte trästumparna, och ställdes sedan i elden. Runt 40 minuter senare kunde vi tömma burkarna på sand och då hittades förkolnat trä som det gick utmärkt att rita med. Roligt! Eftermiddagen ägnades åt marknad, med lokal valuta och allt, eller Arcanums Världsutställning som det hela officiellt betitlades. Efter marknad och middag avtågade vi mot ett hemligt äventyr som visade sig handla om gruvor, irrande gångar under mörka presenningar, där det fanns speciella stenar av den ovanliga metallen Vässarium. Vid andra stationer kunde sedan dessa stenar omvandlas till en slags neongrön gegga eller en lättflytande vätska med förunderlig grön glans. Lägrets funktionärer var klädda i 1800-talskläder men några hade tolkat utklädningsuppdraget lite friare och dressat sig i så kallad ”steam punk”. Fredagen – ännu en fin dag – innebar hemresa för oss äntergastar, båt och sedan SL-buss från Ellan via Norrtälje in till Tekniska Högskolan.