Äntergastarna –

Upptäckare 10–12 år

I Scouterna kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen.

Äntergastarna är kårens upptäckaravdelning (f.d. juniorscout). Här går scouter i årskurs 4 och 5. När man blir upptäckarscout närmar man sig scoutverksamheten ytterligare. Det märks bl.a. genom att vi har övernattningar på både höst och vår samt deltar i stora läger. Upptäckarscouten lär sig också hantera kniv, yxa och såg. Det krävs inga tidigare erfarenheter för att kunna bli upptäckarscout.

I den här åldersgruppen är det just nu kö! Vill du ställa ditt barn i kö till scouterna, gå in på ”Bli scout” och fyll i formuläret med uppgifter om barnets namn och födelsedag, adress samt namn på kontaktperson med telefon och mejl.  De barn vars föräldrar engagerar sig aktivt i scoutkåren ges förtur!

Som upptäckarscout får du lära dig något nytt nästan varje dag, det är alltid roliga grejer men också sånt som är väldigt bra att kunna. Ni bestämmer själva vad ni vill göra, det kan vara allt från att lära er sjukvård till att bygga en egen flotte. Men i Scouterna lär vi oss inte hur man gör genom att läsa böcker om hur man bygger flottar, vi lär oss det genom att prova på riktigt istället.

När man är scout gör man alltid sitt bästa men det gör inget om det råkar bli fel, därför brukar vi tänka lite på hur allting gått till så att vi blir bättre till nästa gång.

Möten

Vi har just nu två avdelningar Äntergastar, som har möten onsdagar eller torsdagar mellan 18:15 och 20:00.
Scouterna har scoutdräkt på sig på mötena, dvs scoutskjorta och halsduk. För alla möten gäller dessutom kläder efter väder, ta gärna med kåsa på mötena.
Vi har mötena antingen nere vid Ladan eller i scoutlokalen. Var vi är ser du i programmet som du får i början av terminen eller i kalendern nedan.

Räkna med att vi är utomhus på alla möten så ta med kläder efter väder!

Vi vill att man under sin tid i Upptäckarna får prova på/uppleva:

• Knivbevis-märket, materialvård, prova att slipa en kniv
  • Yxa och såg-bevismärket, materialvård
  • Laga mat (i enlighet med märket Mattvåan)
  • Eldning (i enlighet med märket Brinna)
  • Surra och knopar (i enlighet med märket Andra repmärket – inkl pålstek, skotstek, dubbelt halvslag, dubbelt halvslag om egen part), surra konstruktioner
  • Sjukvård (i enlighet med märket Hjälpa)
  • Jobba med patrullsystemet mer systematiskt
  • Hajker, sova utomhus och laga egen mat ute
  • Sjökort, navigering
  • Sjösäkerhet, sjöräddning, livräddning
  • Segla – förstå hur man kan utnyttja vinden i seglen, kryssa, jippa