Skogskrypen – Spårare 8–9 år

Vi har två avdelningar, en som träffas måndagar 18:15-19:45 och en på tisdagar 18:15–19:45.

Räkna med att vi är utomhus på alla möten så ta med kläder efter väder!

I den här åldersgruppen är det just nu kö! Vill du ställa ditt barn i kö till scouterna, gå in på ”Bli scout” och fyll i formuläret med uppgifter om barnets namn och födelsedag, adress samt namn på kontaktperson med telefon och mejl.  De barn vars föräldrar engagerar sig aktivt i scoutkåren ges förtur!

Du lär dig något nytt nästan varje dag i Scouterna, det är alltid roliga saker men ibland är de också väldigt bra att kunna. Som att laga mat ute eller lägga bandage på någon som gjort sig illa. Men till skillnad från hur man gör i skolan läser vi inga böcker om matlagning och bandage, vi lär oss genom att göra, genom att prova på allt på riktigt istället. Medan vi gör det samarbetar vi alltid i patruller, små grupper där alla är med och bestämmer. Det är smart, för tillsammans kan man alltid hjälpas åt att hitta på ännu roligare saker.

När man är scout gör man alltid sitt bästa men det gör inget om det råkar bli fel, därför brukar vi tänka lite på hur allting gått till så att vi blir bättre till nästa gång.

Vi vill att man under sin spårartid har fått möjlighet att prova på/uppleva detta:

• Använda trangiakök
  • Laga mat (i enlighet med märket Matettan)
  • Enklare eldning (i enlighet med märket Tända)
  • Enklare sjukvård (i enlighet med märket Plåstra)
  • Surra och knopa (i enlighet med märket Första repmärket – inkl (överhandsknop), råbandsknop, dubbelt halvslag, stoppåtta), surra enklare konstruktioner
  • Enklare schiffer – klura märket
  • Simma-beviset
  • Jobba i patruller, cirkulera patrulledarskapet
  • Följa med på en övernattning inomhus
  • Packa sin egen ryggsäck
  • Sova i tält, på sommarläger
  • Rigga optimistjolle, kunna delarna på båten och styrbord och babord
  • Testa segla Optimist (andra års i alla fall).
  • Paddla (kan scouten ej simma så med en ledare i kanoten).
  • Och mycket annat skoj!

Kontakt:

Gren (Ålder) Avdelning Ansvarig ledare (E-post)
Spårare (8–9 år) Skogskrypen Patrik Stenmark (patrik@stenmark.io)

Ledare på Spåraravdelningen