Lördagen den 21 mars samlades vi äntergastar på parkeringen i Tyresta By. Vädret var strålande men inför natten var åtskilliga minusgrader utlovade och på marken låg nyfallen snö. Vi fick veta att vi nu bodde i Diktavia och att det där mest vankades vandring och meningslöst arbete. Snart tågade fyra scoutpatruller iväg under översyn av varsin scoutledare. Inte långt från Bylsjön avbröts vandringen. Scoutpatrullerna fick varsin påse blandade pärlplattepärlor som skulle sorteras färgmässigt. Belöningen för arbetet var en handfull ris. Tankar på flykt väcktes och lyckligtvis hade scouterna turen att komma över visumansökningar till Demokratia. Mötet med gränsvakterna – inlånade scoutföräldrar – blev tufft men alla scouter slank vidare. De hamnade plötsligt vid Bylsjön där ännu en inlånad scoutförälder bjöd på justa drinkar och ljuv musik. Sedan gick färden vidare, över brandområdet, och plötsligt dök fler inlånade scoutföräldrar upp i form av trollkarlar som avkrävde scouterna svar på gåtor innan dessa tilläts att vandra vidare mot lunchstoppet vid Stensjöns strand. Lunchen fixades på medhavda spritkök. Vindskyddet vid Lanan blev nästa stopp, där ordnades – på samma spritkök – varm choklad. Några uppgifter behövde även lösas. Den sista biten ner till tältplatsen vid Stensjödal, där några scoutledare med benäget bistånd av scoutföräldrar redan ställt upp kårens blåa primustält, bjöd på dramatik. Utsända människojägare, förklädda till rövare, från Diktavia stoppade scoutpatrullerna och undersökte noga om de visste något om demokrati. De som inget visste måste såklart vara rymlingar från Diktavia och löpte därmed risken att återbördas till Tyresta By. Lyckligtvis slank, tack vare sina gedigna kunskaper, scoutpatrullerna igenom och snart kunde vi alla – 15 scouter, 2 tillfälliga scouter, 6 ledare och 4 scoutföräldrar – samlas runt eldstaden på ängarna vid Stensjödal. Så snart mörkret fallit serverades middag baserad på ett stort urval av grillkorvar från olika länder. Äppelkaka, godis och en gitarrklinkande scoutförälder utgjorde ytterligare kompensations för mörker och tilltagande kyla. En enastående stjärnhimmel bredde ut sig ovanför vårt läger. Sent på kvällen noterades åtta minusgrader och förmodligen blev det tvåsiffrigt minus under natten. Nattfrosten hängde kvar en bra bit inpå morgonen men brasa och rejäl frukost fick oss alla att vakna till. Runt elvatiden påbörjades en avslutande korvgrillning och snart upplöstes helgens scoutgemenskap. Glada och nöjda scouter åkte hem till surfplattor, centralvärme och vattenklosetter. Fast många längtar nog tillbaka till friska vårvintervindar och urskogens charm.

/Birger